Waarom darmtherapie?

Wie mijn blog al eerder gelezen heeft weet dat ik ​een (ex-)suikerverslaafde ben. Jaren en jaren at ik elke dag een zak snoep of een dikke reep. Ik deed dat, omdat ik in mijn puberteit veel stress had: mijn ouders gingen scheiden en mijn moeder was ongeneeslijk ziek en overleed. Snoep/suiker was mijn vriend in tijden van stress!

F​lash forward naar ongeveer 2008: Veel lichamelijke klachten, allergieën, obstipatie en verschrikkelijk moe elke dag! Om hulp te zoeken ging ik naar een orthomoleculair arts, die een ontlastingsonderzoek liet doen, waaruit onder andere bleek, dat mijn darmflora nauwelijks was, wat het hoorde te zijn. Daar is het zaadje voor mijn werk geplant! Dat men in een laboratorium kon zien hoe de gezondheid van mijn darmen ervoor stond, waanzinnig!

Ik zou echter mezelf niet zijn, als er ook niet iets van voeding in beeld zou zijn. Ik ben nu eenmaal gek op lekker eten (lees: vet en zoet!). Daarom volgde ik een opleiding tot natuurvoedingskundige en darmtherapeute en nu combineer ik die twee met veel liefde.

Vorige week schreef ik jullie over het "lekkende darm-syndroom", (vergelijkbaar met prikkelbare darm syndroom, PDS) een klacht waar veel mensen last van hebben. Hierbij staan de openingen in je darmen (tight junctions), doordat verkeerde voedingsgewoontes darmslijmvlies en darmwand hebben aangetast, vaker en langer open, waardoor stoffen die via de darm het lichaam moeten verlaten, hier toch terecht komen. Het gevolg: allergieën, hoofdpijn, vermoeidheid, auto-immuunziektes, obstipatie, diarree, etc.

Wat is het probleem bij veel darmklachten?

Bij lekkende darmen zijn er dus sprake van 3 problemen:​

  • Je darmwand is geïrriteerd door bepaalde voeding
  • Je darmslijmvlies is niet in de conditie waarin hij hoort te zijn
  • Je goede darmflora is zwaar in de minderheid!

Je darmslijmvlieswand is niet zomaar geïrriteerd, misschien heb je al last van een voedingsintolerantie of allergie, maar ook een overdaad aan gluten kan schade aanbrengen.

Voeding, de (gedeeltelijke) oplossing

De eerste stap die je neemt in het herstellen van je darmen is dus uitzoeken voor welke voedingsstoffen je overgevoelig bent. Gluten zes weken laten staan, kan al heel veel klachten doen verminderen. Maar dat is niet voor iedereen even eenvoudig, want wij Nederlanders zijn nu eenmaal een echt broodvolk.                                                            

En daar kom ik in beeld! In zo'n geval is een ontlastingsonderzoek stukken eenvoudiger en je hebt dan meteen zwart op wit of je er wel of niet tegen kunt en ben je gemotiveerder om de voedingsstoffen die de klachten veroorzaken, te laten staan!

Misschien ken jij je lichaam heel goed en weet je precies waar je wel of niet tegen kan. Weet je dat niet, dan is het ook mogelijk om dat te laten testen met een IgG-onderzoek. Dit is een bloedonderzoek,dat je meer inzicht kan geven in je voedingsintoleranties.

Stap 1: Elimineer gedurende minimaal 6 weken alle voeding waar je last van hebt (gluten weglaten is voor iedereen in dit stadium goed).

Nu wil je je darmslijmvlies herstellen! En dat doe je met (tromgeroffel)….. bottenbouillon! Ik ben hier zelf een groot fan van, vooral omdat het zo lekker is! Bottenbouillon wordt, zoals de naam al zegt, gemaakt van botten. En deze botten bevatten o.a. collageen en glutamine, twee stoffen die noodzakelijk zijn om je darmslijmvlies te herstellen. Collageen is een eiwit dat je darmen kalmeert en dat je darmslijmvlies als het ware weer aan elkaar lijmt. Glutamine is een aminozuur dat vele functies in je lichaam heeft. Het is bijvoorbeeld een belangrijke bouwsteen in je afweersysteem tegen ziekteverwekkers. Verder zorgt het ervoor dat je lichaam snel cellen aan kan maken om je darmwand te herstellen.

Stap 2: Maak je eigen bottenbouillon! Geloof me, er is niets om bang voor te zijn, dit is echt heel eenvoudig! Zorg voor een biologische kip of haal bij de slager botten van een grasgevoederde koe. Als je een slowcooker hebt, is dat ideaal, maar met een grote pan gaat het ook prima. Doe de botten met eventueel groenteresten, een ui, knoflook, wortel, wat je maar wil, in een grote pan met water en laat dit zo zacht mogelijk staan sudderen. Je wilt niet dat het gaat koken, dus gebruik een vlamverdeler en gebruik de kleinste gaspit! Voeg, als je dat hebt, nog een eetlepel appelazijn toe. Hoe langer de bouillon staat te trekken, hoe beter. Ikzelf laat hem 12 uur trekken, maar sommigen gaan zelfs tot 48 uur! Zorg dat je dagelijks een kop van die bottenbouillon drinkt of gebruik hem in een soep of saus!

De laatste stap gaat er voor zorgen dat je weer een goede darmflora krijgt! Je wilt namelijk zoveel mogelijk verschillende bacteriën in je darmen hebben. En ook al kun je hiervoor tegenwoordig allerlei probiotica voor slikken, er gaat niets boven gefermenteerde voeding! Waar je op kunt letten is of je yoghurt (niet die met smaakjes en toegevoegde suikers, maar de naturel) melkzuurbacteriën bevat. In de natuurwinkel kun je hier een heleboel verschillende soorten van vinden. Mijn favoriet van dit moment is rauwmelkse (boordevol enzymen, maar niet voor kleine kinderen en zwangeren) hangop kefir. Een heerlijke, romige soort yoghurt boordevol goede bacteriën!

En wat dacht je van gefermenteerde groente? Koop nog snel even een mooie kool voordat het seizoen straks echt voorbij is. Steriliseer een weckpot. Haal de buitenste bladeren eraf, bewaar er een paar, je hebt ze straks nodig. Snijd de kool in kleine stukjes, voeg een eetlepel zout toe (google even precies hoeveel), kneed de kool tot er vocht vanaf komt. Stop alles in de weckpot, bedek met de bladeren die je hebt bewaard en druk goed aan. Zorg dat er wat vocht bovenop blijft staan. Doe de weckpot dicht en wacht minimaal 2 dagen. Als je vindt dat je kool voldoende gefermenteerd is, kun je hem in de koelkast bewaren, dan wordt het fermentatieproces stil gezet.

Stap 3: Ga op zoek naar voeding met melkzuur bacteriën, ga zelf aan de slag met fermenteren of kijk in de natuurwinkel naar gefermenteerde voeding! En eet daar regelmatig wat van.

Ik hoop dat je dit artikel nuttig hebt gevonden, delen mag! Als je nog een vraag hebt of ergens mee zit, kan je altijd contact met me opnemen (martine@an-apple-a-day.nl of 06-14866282). Speciaal voor mensen met darmklachten heb ik een boodschappenlijst gemaakt, waarin ik alle ingrediënten die goed voor je darmen zijn op een rijtje heb gezet! Klik op de button hieronder om de lijst te downloaden.

Nog een hele fijne dag

Martine


Waarom darmtherapie?

Wie mijn blog al eerder gelezen heeft weet dat ik ​een (ex-)suikerverslaafde ben. Jaren en jaren at ik elke dag een zak snoep of een dikke reep. Ik deed dat, omdat ik in mijn puberteit veel stress had: mijn ouders gingen scheiden en mijn moeder was ongeneeslijk ziek en overleed. Snoep/suiker was mijn vriend in tijden van stress!

F​lash forward naar ongeveer 2008: Veel lichamelijke klachten, allergieën, obstipatie en verschrikkelijk moe elke dag! Om hulp te zoeken ging ik naar een orthomoleculair arts, die een ontlastingsonderzoek liet doen, waaruit onder andere bleek, dat mijn darmflora nauwelijks was, wat het hoorde te zijn. Daar is het zaadje voor mijn werk geplant! Dat men in een laboratorium kon zien hoe de gezondheid van mijn darmen ervoor stond, waanzinnig!

Ik zou echter mezelf niet zijn, als er ook niet iets van voeding in beeld zou zijn. Ik ben nu eenmaal gek op lekker eten (lees: vet en zoet!). Daarom volgde ik een opleiding tot natuurvoedingskundige en darmtherapeute en nu combineer ik die twee met veel liefde.

Vorige week schreef ik jullie over het "lekkende darm-syndroom", (vergelijkbaar met prikkelbare darm syndroom, PDS) een klacht waar veel mensen last van hebben. Hierbij staan de openingen in je darmen (tight junctions), doordat verkeerde voedingsgewoontes darmslijmvlies en darmwand hebben aangetast, vaker en langer open, waardoor stoffen die via de darm het lichaam moeten verlaten, hier toch terecht komen. Het gevolg: allergieën, hoofdpijn, vermoeidheid, auto-immuunziektes, obstipatie, diarree, etc.

Wat is het probleem bij veel darmklachten?

Bij lekkende darmen zijn er dus sprake van 3 problemen:​

  • Je darmwand is geïrriteerd door bepaalde voeding
  • Je darmslijmvlies is niet in de conditie waarin hij hoort te zijn
  • Je goede darmflora is zwaar in de minderheid!

Je darmslijmvlieswand is niet zomaar geïrriteerd, misschien heb je al last van een voedingsintolerantie of allergie, maar ook een overdaad aan gluten kan schade aanbrengen.

Voeding, de (gedeeltelijke) oplossing

De eerste stap die je neemt in het herstellen van je darmen is dus uitzoeken voor welke voedingsstoffen je overgevoelig bent. Gluten zes weken laten staan, kan al heel veel klachten doen verminderen. Maar dat is niet voor iedereen even eenvoudig, want wij Nederlanders zijn nu eenmaal een echt broodvolk.                                                            

En daar kom ik in beeld! In zo'n geval is een ontlastingsonderzoek stukken eenvoudiger en je hebt dan meteen zwart op wit of je er wel of niet tegen kunt en ben je gemotiveerder om de voedingsstoffen die de klachten veroorzaken, te laten staan!

Misschien ken jij je lichaam heel goed en weet je precies waar je wel of niet tegen kan. Weet je dat niet, dan is het ook mogelijk om dat te laten testen met een IgG-onderzoek. Dit is een bloedonderzoek,dat je meer inzicht kan geven in je voedingsintoleranties.

Stap 1: Elimineer gedurende minimaal 6 weken alle voeding waar je last van hebt (gluten weglaten is voor iedereen in dit stadium goed).

Nu wil je je darmslijmvlies herstellen! En dat doe je met (tromgeroffel)….. bottenbouillon! Ik ben hier zelf een groot fan van, vooral omdat het zo lekker is! Bottenbouillon wordt, zoals de naam al zegt, gemaakt van botten. En deze botten bevatten o.a. collageen en glutamine, twee stoffen die noodzakelijk zijn om je darmslijmvlies te herstellen. Collageen is een eiwit dat je darmen kalmeert en dat je darmslijmvlies als het ware weer aan elkaar lijmt. Glutamine is een aminozuur dat vele functies in je lichaam heeft. Het is bijvoorbeeld een belangrijke bouwsteen in je afweersysteem tegen ziekteverwekkers. Verder zorgt het ervoor dat je lichaam snel cellen aan kan maken om je darmwand te herstellen.

Stap 2: Maak je eigen bottenbouillon! Geloof me, er is niets om bang voor te zijn, dit is echt heel eenvoudig! Zorg voor een biologische kip of haal bij de slager botten van een grasgevoederde koe. Als je een slowcooker hebt, is dat ideaal, maar met een grote pan gaat het ook prima. Doe de botten met eventueel groenteresten, een ui, knoflook, wortel, wat je maar wil, in een grote pan met water en laat dit zo zacht mogelijk staan sudderen. Je wilt niet dat het gaat koken, dus gebruik een vlamverdeler en gebruik de kleinste gaspit! Voeg, als je dat hebt, nog een eetlepel appelazijn toe. Hoe langer de bouillon staat te trekken, hoe beter. Ikzelf laat hem 12 uur trekken, maar sommigen gaan zelfs tot 48 uur! Zorg dat je dagelijks een kop van die bottenbouillon drinkt of gebruik hem in een soep of saus!

De laatste stap gaat er voor zorgen dat je weer een goede darmflora krijgt! Je wilt namelijk zoveel mogelijk verschillende bacteriën in je darmen hebben. En ook al kun je hiervoor tegenwoordig allerlei probiotica voor slikken, er gaat niets boven gefermenteerde voeding! Waar je op kunt letten is of je yoghurt (niet die met smaakjes en toegevoegde suikers, maar de naturel) melkzuurbacteriën bevat. In de natuurwinkel kun je hier een heleboel verschillende soorten van vinden. Mijn favoriet van dit moment is rauwmelkse (boordevol enzymen, maar niet voor kleine kinderen en zwangeren) hangop kefir. Een heerlijke, romige soort yoghurt boordevol goede bacteriën!

En wat dacht je van gefermenteerde groente? Koop nog snel even een mooie kool voordat het seizoen straks echt voorbij is. Steriliseer een weckpot. Haal de buitenste bladeren eraf, bewaar er een paar, je hebt ze straks nodig. Snijd de kool in kleine stukjes, voeg een eetlepel zout toe (google even precies hoeveel), kneed de kool tot er vocht vanaf komt. Stop alles in de weckpot, bedek met de bladeren die je hebt bewaard en druk goed aan. Zorg dat er wat vocht bovenop blijft staan. Doe de weckpot dicht en wacht minimaal 2 dagen. Als je vindt dat je kool voldoende gefermenteerd is, kun je hem in de koelkast bewaren, dan wordt het fermentatieproces stil gezet.

Stap 3: Ga op zoek naar voeding met melkzuur bacteriën, ga zelf aan de slag met fermenteren of kijk in de natuurwinkel naar gefermenteerde voeding! En eet daar regelmatig wat van.

Ik hoop dat je dit artikel nuttig hebt gevonden, delen mag! Als je nog een vraag hebt of ergens mee zit, kan je altijd contact met me opnemen (martine@an-apple-a-day.nl of 06-14866282). Speciaal voor mensen met darmklachten heb ik een boodschappenlijst gemaakt, waarin ik alle ingrediënten die goed voor je darmen zijn op een rijtje heb gezet! Klik op de button hieronder om de lijst te downloaden.

Nog een hele fijne dag

Martine